Ce înseamnă să fii elev?

 

CE  ÎNSEAMNĂ  SĂ  FII  ELEV ?

 

 

 

A fi elev reprezintă statutul pe care fiecare îl are atunci când frecventează cursurile unei instituţii de învăţământ.

Fiecare om are dreptul de a fi elev şi îndatorirea de a învăţa în cadrul instituţiei pe care o frecventează.

A fi elev înseamnă încadrarea într-un grup educaţional, concretizat prin existenţa  cadrelor didactice şi existenţa unor metode şi mijloace de învăţare.

Statutul de elev presupune prezenţa la cursuri, atât fizică cât şi psihică şi continuarea actului de învăţare şi după cursuri, ca studiu individual sau ca teme date de cadrele didactice.

Elevul are dreptul de a participa la cursuri, de a cere explicaţii atunci când nu înţelege conţinuturile învăţării, de a-şi spune părerea atunci când este cazul, de a folosi mijloacele de învăţare necesare unei lecţii ş.a.

De la elev se aşteaptă  ca el să  participe activ la actul învăţării, să accepte relaţiile de colaborare din cadrul grupului şcolar, să protejeze bunurile materiale ale şcolii, să aibă un comportament civilizat în cadrul clasei de elevi.

Locul de muncă al elevului este şcoala, iar munca sa este învăţatul.

Şcoala este o etapă iniţială a formării omului ca personalitate, care dă deschidere spre viitor, spre învăţare continuă, spre autoeducaţie şi autoinstruire.

Finalitatea principală a şcolii este a învăţa să înveţi, a învăţa să devii.

Herbert Gerjouy spunea că „Analfabetul de mâine nu va mai fi cel care nu ştie să citească, ci va fi cel care nu a învăţat cum să înveţe”.

În fond, şcoala este instituţia care organizează trăirea unor experienţe de învăţare. Ea urmăreşte atingerea unor obiective, cu ajutorul unor metode şi mijloace ştiinţifice.

Şcoala informează şi formează elevii ţinând cont de anumite principii, având grijă să evalueze modul în care obiectivele au fost atinse.

Pentru a putea îndeplini cu succes rolul de ”elev”, acesta trebuie să aibă un program riguros întocmit, în care învăţarea să alterneze cu odihna (activă sau prin somn).

Programul zilnic al elevului trebuie să cuprindă câteva reguli:
– orele de culcare şi cele de sculare să fie respectate întotdeauna;
– mesele să aibă loc la ore fixe;
– în fiecare zi să existe anumite ore pentru recreere;
– să se acorde timp igienei personale;
– să se programeze corect orele pentru învăţare;

Perioadele optime pentru învăţare pe parcursul unei zile de studiu sunt dimineaţa, între orele 8-13 şi după-amiaza, între orele 16,30 – 21,30.

Iată câteva reguli necesare în organizarea unui program de studiu individual:
– trebuie programat timpul, astfel încât să ajungă pentru pregătirea tuturor lecţiilor;
– lecţiile se fac numai după ce copilul s-a spălat, a mâncat şi s-a odihnit cel puţin o oră;
– trebuie să existe ordine acolo unde copilul învaţă, iar lumina la masa de scris trebuie să vină din stânga;
– se învaţă 30-50 minute, după care se fac pauze de 10-15 minute;
– poziţia corpului la masa de scris este importantă (spatele drept şi aşezarea corectă a braţelor pe masă);
– locul unde se învaţă trebuie să fie ferit de zgomote şi de culori stridente iar camera să fie aerisită şi curată.

Iată un model de program pentru şcolarul mic:
– 6,30 – scularea;
– 6,30-7,00 – gimnastica de înviorare, toaleta de dimineţă, efectuarea ordinei în cameră, aerisirea, îmbrăcarea;
– 7,00-7,30 – micul dejun;
– 7,30-8,00 – drumul spre şcoală;
– 8,00-12,00 – activitate şcolară;
– 12,00-12,30 – drumul spre casă;
– 12,30-13,00 – program liber;
– 13,00-13,30 – prânzul;
– 13,30-14,30 – odihnă;
– 14,30-15,00-18,00 – program de lecţii cu pauze;
– 18,00-19,30 – joacă în aer liber, sport, cumpărături;
– 19,30-20,30 – programe de televizor pentru copii, lectură, cină;
– 20,30-21,00 – pregătirea camerei pentru culcare, pregătirea uniformei şi a ghiozdanului, toaleta de seară;
– 21,00-21,30 – culcarea obligatorie.

La sfârşit de săptămână, programul de odihnă trebuie îmbinat cu lectura, plimbările, excursiile, sportul.

Programul zilnic al adolescentului trebuie adaptat la noul program de şcoală.

Programul de învăţătură va fi între orele 7,30-12,30 iar seara se vor pregăti materiile mai uşoare (între orele 20,00-21,00).

Seara, adolescentul va viziona programe preferate (dar alese cu grijă) la televizor, va asculta muzică preferată, va face lectură. După toaleta de seară, culcarea va fi obligatorie în jurul orei 22,00.

Timpul liber trebuie folosit cu înţelepciune şi nu irosit.

Prin activităţile din timpul liber, organismul trebuie să se destindă, să se relaxeze, să se încarce cu noi energii; mintea trebuie să se odihnească.

Este folositoare cât mai multă mişcare în aer liber: jocuri, plimbări cu bicicleta, mers pe jos. Este nevoie de cel puţin o jumătate de oră petrecută în aer liber.

Timpul liber presupune şi un program de culturalizare, nu doar prin vizionarea emisiunilor TV, ci şi a unor spectacole, vizitarea unor muzee, expoziţii şi lectură (cărţile vor fi alese potrivit vârstei copilului şi particularităţilor sale individuale).

În timpul liber, copilul poate primi sau efectua vizite în cadrul grupului de prieteni (grup ales cu grijă şi aflat sub supravegherea părinţilor).

 

Ce influenţă are televiziunea asupra copiilor noştri?

 

Un studiu arată că 40% din programele TV destinate în special adulţilor sunt vizionate şi de copii până la şase ani, iar 80% dintre acestea au spectatori cu vârste de până la 12 ani (Pitzer R.).

1. Programele de televiziune contribuie la dezvoltarea intelectuală a copilului, deoarece îl confruntă cu situaţii ipotetice, scenarii care solicită luarea unor decizii (rezolvări de probleme); programele într-o limbă străină le dezvoltă îmbogăţirea cunoştinţelor despre acea limbă; emisiunile social-educative au un rol pozitiv.
2. Unele programe au un rol de destindere.
3. Copiii imită comportamentul unor personaje – apare comportamentul violent, ca modalitate de rezolvare a unor probleme. De aici va scădea capacitatea copilului de a mai fi sensibil.
Cei care urmăresc frecvent scene de violenţă au mereu sentimentul de frică de a nu fi agresaţi; aceştia manifestă vulnerabilitate, anxietate, dependenţă, stres exagerat.
Violenţa este prezentată ca metodă de succes în rezolvarea conflictelor; de aici rezultă că, tinerii învaţă că e bine să fie violenţi.

4. Vizionarea exagerată a programelor TV duce la scăderea creativităţii, corelată cu o diminuare a participării la activităţile comunitare.

Ataşarea de televizor înseamnă izolarea de societate, rezultă scăderea capacităţilor de comunicare ale copilului, a legăturilor afective dintre părinte şi copil, a deprinderilor de comportament social etc.

Spoturile publicitare le creează ”nevoi” necunoscute până atunci, îi îndeamnă să cumpere diferite produse, creează stări de frustrare şi nemulţumire (în lipsa produselor ce nu pot fi oferite de părinţi).

Programele TV promovează pasivitatea (unele cazuri de obezitate), lipsa de mişcare şi creează dependenţă – tinerii nu găsesc alte activităţi de petrecere a timpului liber.

Concluzie

E bine să existe:
– un program de vizionare;
– părintele să supravegheze copilul în privinţa emisiunilor urmărite;
– părintele să petreacă mai mult timp cu copilul atrăgându-l în diverse activităţi utile şi plăcute.

 

 

 

 

Bibliografie:

1. Meseria de părinte, de Ioan Dolean, Dacian Dorin Delean, Editura Bucureşti 2002;

2. Minte sănătoasă în corp sănătos, Michiela Gîgă, Editura Coresi, Bucureşti, 2003;

3. Învăţarea eficientă şi rapidă, Pavel Mureşan, Editura Coresi, Bucureşti 1990;

4. ABC-ul sănătăţii copilului, dr. Doina Cherata, Editura Sibila, Craiova, 1994;

5. Pedagogie, Nicolae Oprescu, Editura Fundaţiei ”România de mâine”, Bucureşti 1999.

Anunțuri

4 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

4 răspunsuri la „Ce înseamnă să fii elev?

  1. Foarte cuprinzator articolul !

    Apreciază

  2. Oprescu mi-a fost prof. 🙂
    Bine surprins statutul …
    zile frumoase.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s