59 de principii ale profesorului de succes (5)

                                                                                                          după Ion-Ovidiu Pânişoară
Principiul libertăţii de alegere

Este important ca profesorul să ofere informaţiei şi determinantul său afectiv, să nu transmită doar conţinutul sec, ci şi ceva din propriul mod de a percepe, de a simţi.

Dacă o persoană vă cere să nu faceţi un lucru pe care intenţionaţi să-l faceţi, această solicitare declanşează o reacţie inversă la dumneavoastră. Astfel, pentru a nu declanşa fenomenul de reactanţă, trebuie să vă asiguraţi că nu obligaţi elevul să facă anumite lucruri, pe cât posibil. De exemplu, dacă vreţi să le cereţi elevilor să renunţe la un obicei, fiţi atenţi la cei pentru care acest obicei nu înseamnă nimic şi la cei pentru care respectivul obicei este foarte important în viaţa lor.

Dacă îi oferiţi unei persoane două posibilităţi (una mai bună şi mai costisitoare), aceasta va fi mai uşor de convins să accepte varianta bună, care implică şi mai puţin efort din partea sa.

Pe de altă parte, o simplă interdicţie face lucrul interzis mult mai atractiv.

Deci, e important să-i furnizaţi elevului posibilitatea alegerii, fără a oferi prea multe variante (poate duce la confuzie şi dezinteres). Iluzia alegerii îl va face să-şi dorească să facă unul dintre lucrurile solicitate. Este de preferat ca această alegere  să fie una reală, nu doar un lucru mai puţin ,,rău” decât celălalt.

,,Identificaţi cât mai multe modalităţi de a le oferi elevilor libertatea alegerii şi veţi obţine o creştere a motivaţiei şi implicării acestora! Gândiţi-vă că de fiecare dată când interziceţi un comportament, elevul încearcă sentimentul (de multe ori nemărturisit) de reactanţă psihologică. Identificaţi permanent strategii de a o evita!

 

Anunțuri

3 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

3 răspunsuri la „59 de principii ale profesorului de succes (5)

  1. Am vazut discuti in Franta unde profesori dezbat problemele cele mai bune pentru a face ca studenti sa aibe gustul de a invata si metodele de predare.Sa pus si problema ca profesori sa se informeze periodic cu toate nautatile care apar, internet,facebook,Youtube,etc. si noile metode care au suces in alte tari de a preda cursurile, lectile in scoala.

    Apreciază

    • Se întâmplă şi în România, însă e mai mică deschiderea la nou şi, desigur, motivaţia financiară. Se fac cursuri pentru învăţarea de noi metode. Informările sunt mai slabe.

      Apreciază

  2. Pingback: Consilierul « Ioan Usca

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s