59 de principii ale profesorului de succes (8)

după Ion-Ovidiu Pânişoară

Principiul familiarităţii

Acesta este singurul principiu care se opune principiului primei impresii. De exemplu, o persoană pe care nu o consideraţi prea plăcută la început, a devenit, cu trecerea timpului, mai puţin neplăcută.

Dacă vrem să schimbăm o primă impresie nefavorabilă pe care am creat-o cuiva, este necesar să creştem incidenţa interacţiunilor cu persoana respectivă. Obişnuinţa creează o diminuare a aprecierii negative de la început, sau poate duce chiar la a plăcea o anumită persoană.

Ipoteza de la care se porneşte este că, din moment ce obiectele familiare sunt văzute ca fiind mai plăcute decât cele nefamiliare, o expunere crescută la un obiect nefamiliar va produce, în timp, o creştere a familiarităţii acelui obiect şi, prin consecinţă directă, o perspectivă mai favorabilă din care este văzut.

Acest lucru ar putea fi aplicat în ceea ce priveşte reintroducerea uniformelor în şcoli, sau la aplicarea unor măsuri benefice, dar care întâmpină rezistenţă din partea elevilor (De exemplu, la aşezarea băncilor în formă de U, datorită inerţiei profesorilor, am întâmpinat rezistenţă şi din partea elevilor; după câteva zile, aceştia s-au obişnuit. Sau, la audierea unor piese de muzică simfonică – după câteva audiţii, elevii au început să agreeze acest gen muzical).

Pe de altă parte, cadrele didactice au tendinţa de a aprecia mai blând greşelile elevilor pe care îi cunosc mai bine; acest lucru este mai vizibil în mediul universitar, unde prezenţa la activităţile curente nu este întotdeauna obligatorie.

Concluzie:

,,Folosiţi principiul familiarităţii pentru a şterge o impresie negativă lăsată elevilor, ori pentru a-i atrage faţă de materia pe care o predaţi.”

Folosiţi-l şi voi: Alice, Agatha, Androxa, Carla, Carmen, Carmen Amza, Carmen Sima, eumiealmeu, Elena, Gabriela, George, Ioan Usca, Lolita, Lucid gândind, Mirela, Paporniţa, Psi, Rokssana, Samsara, Schtiel, Shayna, Visualw.

Reclame

9 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

9 răspunsuri la „59 de principii ale profesorului de succes (8)

  1. Just Me...Carla

    ei Lili ,ar fi indicat,ca multi invatari si pedagogi sa intre pe pagina ta,eu sunt convinsa ca au ce invata !!!! pooop pentru articolele minunate de tot !!! ….am sa mai recitesc de la inceput pentru ca e minunat de retinut chiar si pentru parinti ,sunt metode excelente in unele cazuri,la nevoie sa avem ce aplica 😀 ,pentru ca se intampla des sa ramanem in pana de idei 😀

    Apreciază

  2. Există şi lucruri foarte simple pe care le cunoaştem, dar nu le conştientizăm suficient pentru a le aplica. O seară plăcută!

    Apreciază

  3. Căutam o miercure fără cuvinte și am găsit un articol excelent. În ceea ce privește uniforma ar trebui să mai treacă ceva timp, să pot uita trecutul meu, ca să le accept. Mă bucur că nici guvernul și nici senatul nu și-a dat acordul pentru introducerea lor.

    Apreciază

  4. Era doar un exemplu. În rest, dacă ne gândim bine, totul e adevărat.

    Apreciază

  5. sunt foarte încântată de această categorie. voi fi o cititoare fidelă a ei. ca mamă şi ca Preşedinte al comitetului de părinţi la clasa fiului meu, sunt preocupată ca modul cum sunt motivaţi copiii să se apropie de carte într-o lume a dispreţului faţă de carte… să fie cât mai creativ.
    spor-t. 🙂

    Apreciază

  6. Pingback: Cat as vrea… « lunapatrata

  7. Pingback: Succes « Ioan Usca

  8. Pingback: Jocul | Ţara vorbelor în vânt

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s