59 de principii ale profesorului de succes (16,17)

după Ion-Ovidiu Pânişoară

16.

Principiul reciprocităţii

Alvin Gouldner a remarcat în urma unui studiu extins că orice societate umană îşi pregăteşte membrii să trăiască sub auspiciul regulii reciprocităţii: o persoană are un anumit tip de obligaţie (resimţită la nivel intern) de a oferi la rândul său ceva, atunci când a primit ceva sau i s-a făcut o favoare.

În cazul unui elev-problemă, puteţi recurge la a-i face acestuia o favoare pe care să o considere personală: puteţi acorda atenţie problemelor sale personale; îl puteţi ruga să vorbească despre pasiunile sale în faţa clasei (dacă vrea) sau în faţa dumneavoastră etc.

Elevul va simţi nevoia de a vă oferi ceva în schimb, deci se va implica mai mult atunci când i-o veţi cere.

Un cadru didactic iubit şi apreciat de către elevii săi va îmbunătăţi rata lor pozitivă de răspuns la solicitări prin principiul reciprocităţii.

De asemenea, un cadru didactic mai puţin popular ar putea profita de acest principiu, pentru a obţine mai multe ,,puncte” în ochii elevilor săi.

Respectul presupune o stare de reciprocitate. Oferiţi respect şi veţi primi, la rândul vostru, respectul pe care îl doriţi.

Concluzie:

,,Faceţi elevilor diferite ,,servicii” ascultându-i, oferindu-le ocazia să se afirme şi să facă ceea ce le place şi principiul reciprocităţii va acţiona în favoarea dumneavoastră, oferindu-vă o imagine mai bună în ochii lor şi mai multă solicitudine la cererile didactice pe care le adresaţi.”

17.

Principiul conştientizării

Înainte de a face orice pas în orice direcţie, înainte de a aplica orice soluţie posibilă la o anumită situaţie care nu vă place, conştientizaţi situaţia exactă de plecare, unde vă aflaţi şi ceea ce doriţi efectiv să înfăptuiţi.

Următorul exerciţiu vă poate fi de folos.

Notaţi  pe o foaie de hârtie:

  1. Care categorii de elevi vă provoacă cele mai mari probleme, care dintre comportamentele cursanţilor sunt intolerabile în concepţia dumneavoastră, făcând abstracţie de elevii pe care îi aveţi.
  2. Încercaţi să găsiţi corespondenţe între aceste categorii şi şi nume de elevi, cazuri concrete cu care vă confruntaţi la şcoală. Observaţi impactul pe care fiecare dintre aceştia îl are asupra unei bune desfăşurări a orei. Trebuie să punctaţi toate persoanele care influenţează negativ calitatea actului instructiv-educativ. S-ar putea să identificaţi anumite cazuri de elevi care nu au comportamente flagrante, dar care contribuie la dezvoltarea unui climat negativ în relaţia dumneavoastră cu elevii şi cu clasa, văzută ca întreg.
  3. Urmează analiza fiecărui caz în parte. Gândiţi-vă la motivele pe care le are fiecare elev să acţioneze în felul în care o face, ce soluţii aţi putea avea pentru a preîntâmpina comportamentele negative şi a favoriza comportamente pozitive în locul acestora. Închipuiţi strategii concrete, conştientizaţi-vă locul şi rolul în cadrul procesului ca atare.

Este important, nu doar să nu lucrăm cu elevi problemă, ci şi să lucrăm cu elevi capabili de performanţă. Notaţi:

  1. Descrieţi elevul ideal în concepţia dumneavoastră, calităţile pe care ar trebui să le aibă acesta. Gândiţi-vă la elevul care s-ar potrivi cel mai bine cu stilul dumneavoastră de predare, cu personalitatea dumneavoastră, cu concepţia dumneavoastră despre procesul de învăţământ.
  2. Încercaţi să vedeţi care dintre elevii pe care îi aveţi la clasă se potriveşte cel mai bine profilului pe care l-aţi creat. Descrieţi-vă sentimentele, de ce vă face plăcere să interacţionaţi cu aceştia. Observaţi ce comportamente pot fi dezvoltate şi cum le puteţi extinde şi la ceilalţi elevi. Ce alte comportamente aţi putea considera că se potrivesc şi nu le-aţi inclus până acum?
  3. Elevii se află într-un proces de dezvoltare şi puteţi induce comportamente, dar este important ca ambii parteneri să se adapteze stilului şi personalităţii celuilalt.

Ultimul pas este să identificaţi acele resurse proprii de a face dumneavoastră schimbările necesare în plan personal.

În procesul de conştientizare este la fel de important să ne dăm seama când avem problema sub control sau suntem controlaţi de problemă.

Pe de altă parte, cadrul didactic poate să se afle sub o presiune şi un stres extreme, care să inducă o stare de descurajare şi de neajutorare. Este important, în acest caz, să recâştigaţi controlul, să vedeţi ce mici aspecte din reţeaua de probleme puteţi rezolva. Rezolvând câte ceva, vă va creşte încrederea în propriile forţe şi veţi fi mai motivaţi să atacaţi adevărata provocare.

Concluzie:

,,Principiul conştientizării vă aduce în atenţie necesitatea înţelegerii în profunzime a locului şi rolului dumneavoastră în succesul sau insuccesul activităţii instructiv-educative.”

Alice, Androxa, Alt cer senin, Carla, Carmen Amza, George, Ioan Usca, Oana Clara, Paporniţa, Ragnar, Rokssana, Schtiel, Shayna, Supravieţuitor, Visualw

Anunțuri

7 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

7 răspunsuri la „59 de principii ale profesorului de succes (16,17)

  1. Just Me...Carla

    multumesc mult Lili,de articol,am sa-mi rezerv timp pentru a reciti toate seriile !!! pup Lili
    si incearca sa vezi Enigma 2012 ,a lui David Wilcock,merita Lili,chiar merita,e ceva diferit fata de Montaulk,omul asta.David ,are ceva interesant in plus …..seara buna !!!!

    Apreciază

  2. Pingback: Linu-i lin,in vis te-alin… « lunapatrata

  3. Pingback: Die Zauberflöte « Ioan Usca

  4. Pingback: Bocet pentru Ion cel fără de mormînt | Ţara vorbelor în vânt

  5. Pingback: timp « Rokssana's Blog

  6. Pingback: Arsenie Boca(29 septembrie 1910 – 28 noiembrie 1989), teolog « Supravietuitor's Blog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s