59 de principii ale profesorului de succes (19)

după Ion-Ovidiu Pânişoară

19.

Principiul dialogului

Credeţi că aveţi un dialog sincer cu elevii dumneavoastră?

  1. Elevii au curajul să vă vorbească despre viaţa lor privată? Au curajul să vă contrazică în mod firesc, fără a brava?
  2. Când a fost ultima dată când un elev v-a mulţumit pentru ceea ce i-aţi spus, pentru informaţii, pentru atenţia acordată etc.?
  3. Elevii consideră că îi înţelegeţi? Consideră că vă înţeleg pe dumneavoastră?
  4. Există o doză de sinceritate apreciabilă în relaţia dumneavoastră cu elevii, sau este un joc ,,de-a şoarecele şi pisica”?

Vi se întâmplă ca elevii să vă spună adevărul chiar dacă ştiu că vor fi pedepsiţi?

Faptul că profesorul poate fi o persoană cu care elevii să vorbească despre problemele care îi preocupă, despre dificultăţile lor, duce la optimizarea relaţiei şi depăşirea stresului pe care îl presupune situaţia problematică.

Este important ca profesorul să conştientizeze faptul conform căruia modul în care utilizează limbajul îşi pune amprenta asupra relaţionării sale cu elevii.

Limbajul directiv

Cadrul didactic afirmă prin acesta:

–         Eu ştiu totul, tu nu ştii nimic;

–         Eu îţi spun ţie cum să faci;

–         Tu urmezi strict instrucţiunile date.

Limbajul nondirectiv

Cadrul didactic afirmă prin acesta:

–         Elevul are în el elementele necesare pentru propria dezvoltare;

–         Cadrul didactic foloseşte anumite întrebări, bine gândite, pentru a-l ajuta pe elev să descopere singur;

–         Elevul este cel care decide – în cunoştinţă de cauză – ce este bine şi ce nu este bine pentru propria persoană.

Comunicări paradoxale:

,,Fii autonom!”, ,,Fii spontan!” (Încercând să devii autonom, demonstrezi contrariul, deoarece s-a folosit un limbaj directiv.)

În sistemul nostru de învăţământ nu există un echilibru între cele două tipuri de limbaj.

Astfel, dacă vreţi doar să transmiteţi informaţii, limbajul directiv este cel mai indicat; dacă ne referim la probleme care au legătură cu actul educativ, limbajul nondirectiv este mai util.

Concluzie:

,,Analizaţi dialogul pe care îl aveţi cu elevii dumneavoastră şi echilibraţi limbajul directiv cu cel nondirectiv, pentru a vă asigura că promovaţi o comunicare eficientă.”

Alice, Androxa, Carla, George, Ioan Usca, Oana Clara, Paporniţa, Ragnar, Rokssana, Schtiel, Shayna,  Visualw

Anunțuri

12 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

12 răspunsuri la „59 de principii ale profesorului de succes (19)

  1. Pingback: Paporniţa cu muzichii autohtone | Ţara vorbelor în vânt

  2. Marian din...Berceni

    Poate sti si-mi poti respunde: Painisoara …asta, a avut vreodata ” surpriza” sa nu-si primeasca salariul sau sa-l primeasca diminuat cu 25% ?Si Makarov parca lansase niste principii ce erau folosite ca reguli de predare, insa stiu ca asta nu avea salariul redus si nici profesorii carora li se adresa.

    Apreciază

    • E posibil. Dar ce spune el mi se pare de bun simţ şi la îndemâna oricui. Doar să stai puţin şi să analizezi.
      De asemenea, Augusto Cury enunţă nişte principii asemănătoare, bazate foarte mult pe respect, iubire, empatie etc. Vezi postul https://innerspacejournal.wordpress.com/2011/05/29/sfaturi-pentru-parinti-si-profesori/

      Apreciază

      • Marian din...Berceni

        N-am afirmat nici o secunda ca principiile sale n-ar fi de bun simt !Sunt nevoit sa repet ce am mai spus si cu alta ocazie: voi profesorii sunteti niste kamikaze deoarece doar aia mureau pentru un tel.Asa sunteti si voi: muriti de foame { fereasca Dumnezeu sa se ajunga si la ..propriu} dar telul vostru este educarea ” loazelor” ce nu inceteaza sa va sfideze sa va batjocoreasca { chiar azi am aflta despre cazul unui profesor lovit cu brutalitate de un elev} si ei si parintii lor.Ce mi se pare mizerabil…faptul ca unul cum este Boc , care-i profesor la randu-i se incapataneaza sa va mentina „salariile”…asa cum s-a hotarat…sau cum au hotarat altii. O zi buna…dac-o mai fi buna dupa ce citesti …comentariul !

        Apreciază

  3. Pingback: Four, five, six….sex! « lunapatrata

  4. Pingback: Septembrie dens « Ioan Usca

  5. Pingback: Iubito, vine toamna | Ţara vorbelor în vânt

  6. Mă gândesc că n-are nici el de unde să ne dea…
    Iar plozii… deh… trebuie să aplici nişte metode mai moderne, mai pe gustul lor.

    Apreciază

    • Marian din...Berceni

      Pai ce frate…ce da de la ma-sa din averea ei ?Banii astia { si asa consider ca ati fost intotdeauna platiti mizerabil comparativ cu responsabilitatea voastra } sint de drept ai vostri. Adica are pentru Jandarmerie { care oricum este platita mai bine decat voi !} dar pentru voi { care educati probabil si viitori jandarmi} Nu are???Ia mai da-l in …

      Apreciază

  7. Marian din...Berceni

    Mai … a-mi cer scuze dar am preluat de la tine de pe blog o poza …aia prima de la postarea cu cele…5000 de flori. Sa nu-ti faci griji …o pun la mine pe monitor la …spatiu de lucru. Imi place …pur si simplu.Mi-a duce amibnte de primavara acum cand vine toamna…sper sa nu fie protejata sa ma trezesc cu ….calculatorul in galeata !

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s