ORTOGRAME

C-AR şi CAR

Cred c-ar fi bine să mergi.        

Am început să car lemne .

Ion a luat un car nou.

C-AI  şi CAI

Spui c-ai venit de mult?

În herghelie erau o sută de cai.

CĂ-I şi CĂI

Pare că-i de aur luna.

Rezolv problema pe două  căi.

C-A şi CA

Ştii c-a venit Carla ?                  

S-a făcut roşu ca sângele.

C-AM şi CAM

Bine c-am avut noroc!               

Aflasem despre firea cam arţăgoasă a fetei.                                    

C-OR şi COR

Probabil c-or să vină azi.

Cântau în cor colindătorii.

C-AŞ şi CAŞ  

I-am spus c-aş vrea să scriu..

Bunica face un caş bun.

C-ARE şi CARE

Ştiu c-are să aducă mingea.

Recolta am încărcat-o în  patru care mari. 

Care este prietenul tău?

SĂ-I şi SĂI

Merg să-i fac o vizită Anei.

Plici-Plici şi prietenii săi se plimbau prin pădure.

Ş-ALE şi ŞALE

Mă fascinau castelul singuratic ş-ale râurilor ape.

Are dureri de şale.

Ş-AL şi ŞAL

Ţugulea, fiul moşului ş-al babei, a omorât zmeul.

Mama îi face un şal călduros.

DE-AL şi DEAL

 Un coleg de-al nostru a câştigat concursul.

 Muncim prin grădini şi în deal la vie.

DE-A şi DEA

O carte de-a Mariei a căzut de pe masă.

 Mă duc de-a dreptul acasă.

Ar putea Oz să îmi dea şi mie o inimă?                                   

P-UN şi PUN

Ţugulea îl mângâie ca p-un prieten.

 Pun pe masă farfurii, linguri şi furculiţe.

DINTRU

Dintru început se ştia că profesorul  nu este om rău.

Dintr-o floare albă ieşi un gândăcel auriu.

ÎNTRU

Într-o noapte suflă crivăţul.

Într-adevăr, ce aer curat!

Ne-am îndreptat într-acolo.

Într-un coş am pus mere.

Într-una din zile veni aici.

ÎNTRUNA

Ningea întruna, ningea mereu acoperind pământul cu zăpadă albă, pufoasă.  

N-A şi NA

N-a  văzut nimeni .

 „Na! car mi-a trebuit, car am găsit!

N-AI şi NAI

N-ai văzut cartea mea?

 Gheorghe Zamfir cântă la nai.

N-OI şi NOI

N-oi putea merge la tine.

Am luat ghete noi.

Noi stăm la ore.

N-AŞ şi NAŞ

N-aş mai cânta în cor.

Un naş trebuie să ţină pruncul la botez.

N-OR şi NOR

N-or să-ţi crească aripi niciodată.

Soarele era ascuns după un nor.

AI şi A-I

Cum ai ajuns până aici?

Câte nuci ai ?

Începu a-i spune povestea.

AL şi A-L

Auzi glasul mânios al stăpânului.

Caietul este al meu.

Încercă a-l prinde pe bondar.

AŢI şi A-ŢI

Mă bucur că aţi venit.

A învăţa înseamnă a-ţi lărgi cunoştinţele.

IA şi IA

Anda ia cartea de pe masă.

– Ia te uită ce neobrăzare!

Zâna i-a ieşit înainte frumoasă şi strălucitoare.

IAR şi I-AR

Mărul e al meu, iar para e a ta.

A venit iar ploaia.

I-ar spune, dar mama s-ar supăra.

IAU şi I-AU

Îmi iau cărţile din bibliotecă.

 O iau la fugă prin zăpadă.

I-au adus mere şi flori.

LA şi L-A

Când l-a văzut, a încremenit de spaimă.

Se uită cu ochii mari la cumplitul duşman.

Autobuzul merge la Iaşi.

LAŢI şi L-AŢI

Voinicul avea umeri laţi.

Unde l-aţi găsit?

LOR şi L-OR

Le dau şi lor prăjitură.

Băieţelul de hârtie se uita la hainele lor.

Îl vor recunoaşte când l-or auzi vorbind.

CEI şi CE-I

Am cei trei sute de galbeni.

Ce-i dai lui Dan?

 – Ce-i cu tine aici?

CEA şi CE-A

Fata cea mică ieşi în tindă.

Le spune ce-a păţit.

CEAI şi CE-AI

Bea un ceai de soc!

Acum ce-ai de spus?

MAI şi M-AI

Luna mai este luna lui florar.

Primăvara e mai frumoasă.

Unde m-ai adus?

MIA  şi MI-A

Mia este o elevă silitoare.

Bunicul mi-a dăruit o mia albă.

MIE şi MI-E

Mi-e prieten numai mie, iară ţie duşman este…

MII şi MI-I

Mii de fluturi zboară peste flori.

Unde mi-i greşeala, frate?

MIAU şi MI-AU

Motănel:Miau!Miau! Ce n-aş da şi eu pentru un şoricel!

Mi-au căzut cărţile.

MOI şi M-OI

Are ghetuţe moi de vată.

Îmi moi buzele în apă.

M-oi duce repede acasă.

MOR şi M-OR

Am auzit ursul:Mor!Mor!

Credeam că o să mor de foame.

M-or fi păcălit, oare?

NEA şi NE-A

Pământu-i plin de nea.

Cine ne-a adus bomboane?

Nea Ionel cântă la fluier.

NEAM şi NE-AM

Românii sunt un neam de viteji.

Ne-am aplecat de trudă.

Ion e neam cu mine.

SA şi S-A

Ursuleţul s-a dus în tufiş.

 Le-a spus povestea sa.

SAU şi S-AU

Alegeţi poveşti sau poezii?

Copiii s-au aşezat pe preş.

SAR şi S-AR

Sar şi bat din palme.

 S-ar înscrie la patinaj.

TEI şi TE-I

Culegem flori de tei.

Dacă te-i duce, vei vedea.

ŢIE şi ŢI-E

 Ţie îţi aduce cineva ceaiul?

 De ce ţi-e frică, puişor?

ŢII şi ŢI-I

De ce ţii fesul pe cap?

Amu, ţie nu ţi-i foame?

VA şi V-A

Va veni vremea răsplatei.

Cine v-a adus aici?

VAR şi V-AR

Am dat pomii cu var.

V-ar plăcea să dansaţi?

VII şi VI-I

De unde vii ?

Vine miros de struguri dinspre vii.

Ochişorii îi erau vii şi albaştri.

Încotro, de nu vi-i cu supărare?

Pe puişori vi-i fură vulpea.

VOI şi V-OI

Câţi sunteţi voi?

Eu voi merge la mare.

V-oi învăţa eu minte!

VOR şi V-OR

Copiii vor dulceaţă.

Ei vor învăţa  adunarea.

O să vă miraţi când v-or arăta ce au lucrat.

 

13 comentarii

Din categoria Material didactic

13 răspunsuri la „ORTOGRAME

  1. Pingback: Time for … « schtiel

  2. Si totusi „intruna” nu e ruda cu „intr-un”? Nu e cu cratima?

    Apreciază

  3. alexandra

    întruna nu poate fi asociat cu într-un pentru a exemplifica ortogramele. Primul termen face pereche cu într-una:
    ex. Glumeşte întruna. (adv.= mereu, neîncetat, continuu, tot timpul)
    L-am întâlnit într-una dintre zilele săptămânii trecute. ( prep. + num. sau + pronume) în funcţie de context.

    Apreciază

    • Eu am înţeles că ,,într-una” e compus din ,,întru” +,,una”. Iar ,,întruna” e un cuvânt tratat separat. Astfel a tratat autoarea cărţii din care am preluat.

      Apreciază

  4. antonio

    cum se foloseste ortograma du-te?

    Apreciază

  5. Fain site-ul 🙂 !

    Apreciază

  6. Frumoasă limbă avem, dar nu e deloc ușoară…

    Apreciază

Lasă un răspuns

