59 de principii ale profesorului de succes şi nu numai (39)

după Ion-Ovidiu Pânişoară

Principiul persistenţei în timp a informaţiilor

Este necesar ca, anumite elemente ale demersului educativ să opereze după ce activitatea instructiv-educativă propriu-zisă s-a încheiat. De exemplu, cadrul didactic doreşte să insufle elevilor dorinţa de a învăţa. În timpul orei reuşeşte să-i convingă de importanţa acestui fapt, însă efectul mesajului devine tot mai scăzut cu trecerea timpului.

În mod tradiţional, se presupunea că impactul unui mesaj persuasiv se diminuează odată cu trecerea timpului, deoarece receptorul începe să uite şi ce s-a spus, şi de către cine. Există, totuşi, o excepţie de la această regulă, numită ,,efectul adormirii”. Conform acestuia, mesajul nu îşi pierde din putere, ci, tocmai timpul scurs face să-i crescă forţa de impact asupra publicului-ţintă.

Efectul adormirii apare atunci când un mesaj a fost transmis de către un emiţător care nu este foarte credibil în ochii receptorilor.

Mesajul provenit de la o sursă credibilă poate avea un impact puternic la început, dar apoi, conform viziunii tradiţionale, în timp, forţa lui de convingere se diminuează. Pe de altă parte, mesajul provenit de la o sursă care nu este credibilă în ochii publicului-ţintă (un afon care dă sfaturi despre ce muzică trebuie să ascultaţi) tinde să nu aibă prea mare forţă la început. Mai târziu, însă, apare un proces de disociere în care mesajul este separat mental de persoana care l-a transmis. Astfel, publicul-ţintă este în situaţia de a-şi reaminti mesajul, dar nu şi pe cel care l-a transmis, formulând: ,,Ştiu chestia asta, nu îmi mai aduc aminte de unde, dar ştiu sigur…”

În timp ce publicul care a primit mesajul de la o sursă credibilă este convins pentru moment, dar în timp nu mai este, audienţa care a recepţionat acelaşi mesaj de la un emiţător puţin credibil tinde să nu fie convinsă pentru moment, însă, după un timp, va începe să creadă informaţiile transmise. Perspectiva negativă pe care iniţial audienţa o avea referitor la credibilitatea persoanei care transmite mesajul se disipează mai repede decât efectul (pozitiv) al mesajului, acesta din urmă rămânând în mintea publicului vizat (după O’Keefe).

În practica şcolară, cadrul didactic se poate gândi la modalităţi inedite de a încerca să schimbe conduita elevilor prin folosirea efectului adormirii. Îi poate pune pe elevi în situaţia de a-şi asuma anumite roluri prin care să transmită informaţiile vitale care le influenţează comportamentul, alegând ipoteze contradictorii: elevul slab la învăţătură să le spună celorlalţi de ce este bine să înveţe, elevul indisciplinat să le vorbească colegilor despre modul în care cu toţii pot şi trebuie să respecte disciplina şcolară etc. Profesorul ar trebui să combine efectul adormirii  cu propria prezentare.

Concluzie:

,,Folosiţi efectul adormirii pentru ca mesajele dumneavoastră să continue să aibă impact asupra conduitei elevilor şi după ce aceştia au plecat de la şcoală; găsiţi modalităţi inovatoare şi amuzante prin care să faceţi efectul adormirii nu doar să funcţioneze, ci să reprezinte un moment motivant şi plăcut în cadrul orei dumneavoastră.”

Recomandări: Atlantisra, Carla, Colţu cu muzică, G1b2i3, Gabrielle, George,  Rokssana, Schtiel, Shayna, Theodora, Visualw

Reclame

4 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

4 răspunsuri la „59 de principii ale profesorului de succes şi nu numai (39)

  1. Pingback: Umbra… « lunapatrata

  2. Pingback: miercurea fara cuvinte – 31 – la multi ani Andrei si Andreea ! « Rokssana's Blog

  3. Pingback: Ohne Worte « Ioan Usca

  4. Pingback: The child dreams « schtiel

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s