59 de principii ale profesorului de succes (46,47)

Colinde_din_Pont.html

după Ion-Ovidiu Pânişoară

46

Principiul stabilirii corecte a obiectivelor educaţionale

Unele cerinţe pe care le stabiliţi pentru cursanţii dumneavoastră pot deveni chiar cauza neimplicării acestora în activitate. Uneori, stabilirea unor cerinţe care depăşesc posibilităţile cursanţilor, poate duce la probleme de management al clasei.

De exemplu, dacă cereţi elevilor să rezolve repede o problemă pentru a primi nota 10 (sau o altă recompensă), vor fi motivaţi doar elevii buni, care au şanse reale de a câştiga. Restul clasei se implică de formă, se preface că participă.

Pentru cadrul didactic este important să încerce o cât mai mare adaptare a obiectivelor la elevii concreţi cu care are de-a face. Astfel, o formulare care să-i implice pe toţi elevii ar fi: ,,Cei care se implică atât cât pot  ei de mult primesc nota 10”. În acest caz, subiectului i-ar veni greu să refuze cererea, dar profesorul trebuie să cunoască bine potenţialul elevilor săi.

Într-o situaţie de comunicare faţă în faţă, când refuzul de a răspunde la o cerere trebuie argumentat, scuzele tradiţionale nu mai funcţionează. Elevului îi va fi mai greu să afirme în faţa cadrului didactic şi în proprii ochi că nu poate face nimic pentru a învăţa mai bine. Şi acest lucru este un prim pas important pentru schimbarea atitudinii sale faţă de activitatea instructiv-educativă.

Concluzie:

,,Cadrul didactic trebuie să-şi adapteze în permanenţă obiectivele la elevii concreţi, la nivelul de dezvoltare şi trebuinţele acestora!

 47

Principiul standardelor de performanţă

Acest principiu pune în legătură comportamentul de indisciplină al elevului şi modul în care cadrul didactic stabileşte standardele de performanţă pentru acelaşi elev.

În clasă sunt două categorii de elevi problemă: în ceea ce priveşte performaţa şi în ceea ce priveşte personalitatea acestor elevi. Provocările legate de performanţă sunt date de către elevii care nu reuşesc să atingă standardele impuse de dumneavoastră şi care au eşecuri constante la învăţătură. Provocările legate de personalitate se referă la acei cursanţi care nu reuşesc să comunice eficient, sunt conflictuali, pun autoritatea profesorului la îndoială etc.

Cunoscându-şi elevii, profesorul este în măsură să definească cel mai bine nivelul minim la care trebuie să se afle fiecare dintre aceştia, în urma activităţii şcolare. De la acest nivel, cadrul didactic defineşte mai multe niveluri, astfel încât aceste standarde să motiveze întreaga clasă să se autodepăşească. Belding oferă patru modalităţi de aplicare a standardelor de performanţă, pentru a le face funcţionale:

  1. Profesorul trebuie să se asigure că toţi elevii cunosc şi înţeleg standardele de performanţă pe care le aşteaptă de la ei. Acestea nu sunt de la sine înţelese. Dacă elevilor li se va explica ce se aşteaptă de la ei, vor deveni parteneri în demersul de atingere a standardelor respective.
  2. E necesară măsurarea atingerii standardelor în mod consistent şi vizibil. E recomandată realizarea unui grafic al clasei, la care să se adauge câte o evoluţie pe elev, în fiecare zi. Evoluţia poate fi marcată cu ajutorul unor culori vii. Acest lucru va ajuta clasa, ca întreg, să se angajeze în mod conştient şi responsabil în optimizarea permanentă a performanţelor fiecărui elev.
  3. Este utilă stabilirea unor consecinţe pozitive şi negative ale îndeplinirii/neîndeplinirii standardelor care să fie aplicate tuturor elevilor. Elevii nu înţeleg clar notarea şi se pot considera nedreptăţiţi de modul în care profesorul le apreciază performanţa. De cele mai multe ori, majoritatea se autoevaluează primitiv, intuitiv, pe baza unor criterii subiective, care pot duce la un rezultat diferit de cel oferit de profesor. De aici frustrarea şi stresul care pot duce la o deteriorare semnificativă a climatului şcolar. Mecanismul notării trebuie să fie transparent pentru elevi; trebuie să fie legat de standardele pe care ei le cunosc deja, iar victoriile şi eşecurile  trebuie marcate clar. Mai ales victoriile (prin celebrări).
  4. Consecinţele se aplică de fiecare dată când profesorul observă că o persoană reuşeşte sau eşuează în încercarea de a îndeplini standardele de performanţă. Dacă o singură dată este iertat un elev în cazul când s-au stabilit anumite consecinţe ale eşuării în îndeplinirea standardelor, acest lucru se va propaga în comportamentul lui şi al întregului grup. Rezultă un comportament contagios.

Concluzie:

«Respectaţi cele patru ,,secrete” ale standardelor de performanţă şi veţi îmbunătăţi performanţele elevilor dumneavoastră

Recomandări: Atlantisra, Carla, Colţu cu muzică, Gabrielle, George, Ioan Usca, Mirela, Ragnar, Rokssana, Schtiel, Shayna, Theodora, Vizualw

9 comentarii

Din categoria Diverse, Psihologie şi pedagogie

9 răspunsuri la „59 de principii ale profesorului de succes (46,47)

  1. Pingback: Focul… « Lunapatrata – Poezie,ganduri,muzica…

  2. Pingback: Trecutele iubiri – Partea a V-a: Charlotte (3/3) | Per aspera ad astra

  3. Pingback: Miercurea în imagini. 60 de ani la Palat « Mirela Pete. Blog

  4. Pingback: Miercurea în imagini. Luminile iernii la Cluj « Clipe de Cluj

  5. Pingback: Destin « Ioan Usca

  6. Pingback: miercurea fara cuvinte – 34 – a pornit la drum….vineeeeeee « Rokssana's Blog

  7. Pingback: O mie şi una de zile – 2 « Ioan Usca

  8. Marian din...Berceni

    Multe multumiri pentru felicitari si mai ales pentru… cadou. Aceleasi ganduri bune am pentru dumneata si familia dumitale si mai mult doresc ca tot ce va doriti sa se inplineasca. Va doresc in special sanatate si intelegere in familie…ca daca ajungi la varsta mea atunci deja se vorbeste de …toleranta! Deci ….TOATA FERICIREA DIN LUME ti-o doresc lili3d!!!Apropo…ai vazut ce engleza pricopsita se vorbeste aici la mine…in Berceni ?

    Apreciază

    • Mulţumesc pentru toate urările. De asemenea, vă doresc numai bine şi mult senin!
      Nu m-am putut abţine să nu observ, deşi de înţeles, s-a înţeles. Dar a fost o engleză tare amuzantă!

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s