Calea rugăciunii – 6

Calea rugăciunii – 6

,,Nimeni nu L-a văzut vreodată pe Dumnezeu.” (Ioan 1,18)

,,Cel ce singur are nemurire şi locuieşte întru nemurire neapropiată; pe Care nu L-a văzut nimeni dintre oameni, nici nu poate să-l vadă.” (Timotei 6,16)

(…) aşa cum reaminteşte sfântul Iustin (100, 165), termenii ,,Tată, Dumnezeu, Creator, Domn… nu sunt, pentru El, nişte nume divine: sunt doar nişte apelative derivate din binefacerile şi din lucrările Sale.” (Apologia II)

A merge pe calea apofatică înseamnă a avea Simţul Simbolului. Numele lui Dumnezeu pe care Le folosim (Tată, Creator etc.) nu-L descriu, nu-L definesc, ci doar Îl indică şi-L desemnează de departe.

Însuşi cuvântul Dumnezeu: Deus, în latină, înseamnă ,,Zi Luminoasă”; este un simbol al Luminii tainice care, deşi face vizibile toate lucrurile, rămâne totuşi nevăzută.

Sfântul Ilarie (315-367) adaugă: ,,Dumnezeu este invizibil, inefabil, infinit; pentru a-L descrie nu avem cuvinte; mintea ni se clatină, în căutarea ei; pentru a-L sesiza, intelectul nu găseşte de unde să apuce.” ( De Trinitate, II, nr.6)

Dacă apofaza reaminteşte caracterul simbolic al limbajului, ea îşi va făuri de asemenea o limbă proprie în care abundă termenii ,,negativi”: invizibil, inefabil, infinit, necreat, inaccesibil, adică nevăzut, nespus, non-finit, non-creat etc.

Aşadar, după cum spune sfântul Toma de Aquino: ,,Despre Dumnezeu nu se poate spune ce este, ci doar ceea ce nu este.”

În acest fel, calea apofatică subliniază Transcendenţa lui Dumnezeu, alteritatea sa, ce nu poate fi sesizată nici de minte, nici de simţuri, nici de vreun alt lucru sau aspect creat.

A ne apropia de El înseamnă a-L descoperi ca fiind ,,Cu Totul Altul, de o Altă Natură.” Incomprehensibilitatea Sa nu se datorează numai lipsurilor şi slăbiciunilor instrumentelor noastre cognitive, ci este chiar Natura Sa.

,,Despre Dumnezeu este cu neputinţă să spunem ce este El în Sine, ci este mai adevărat să vorbim despre El prin neîncetată respingere. Într-adevăr, El nu este nimic din ceea ce este. Nu pentru că nu ar fi nicicum, ci pentru că EL ESTE mai presus de tot ceea ce este, mai presus chiar de fiinţă” (sfântul Ioan Damaschinul, 749, Despre credinţa ortodoxă, I, 4).

Părerea sfântului Ioan Damaschinul este împărtăşită de un anumit număr de curente teologice contemporane care refuză, la unison cu Heidegger, să-L considere pe Dumnezeu ca Fiinţă sau ca neant. În acest caz, El ar fi prea legat de soarta trecătoare a metafizicii şi a ontologiei.

Dumnezeu este ,,mai mult ca Fiinţă”. Unii gânditori şi mistici creştini, precum Meister Eckhart sau Jakob Boehme, vor merge până la a afirma că Dumnezeu este ,,un pur Neant”, făcând astfel din neant un anterior şi o origine a Fiinţei. ,,Fiinţa nu este decât un infim defect în infinita puritate a Nefiinţei”, va spune şi Paul Valéry.

Dar aici, cuvintele sunt capcane. Ele vor deveni sursa intrigilor şi a inchiziţiei, sau chiar a logomahiei (dispută în jurul unor termeni).

,,Neantul”  despre care vorbesc gnosticii este înainte de toate ,,neantizarea”, în sensul purificării  tuturor modurilor noastre de a gândi şi de a făptui. Dumnezeu este acel Dincolo de Tot (conform lui Grigorie din Nazianz), acel Dincolo de Fiinţă aşa cum ne-o putem noi închipui, simţi sau imagina…

,,Nimeni nu-L poate vedea pe Dumnezeu fără să moară”… faţă de categoriile şi modalităţile în care am încerca să-L conceptualizăm, să-L ,,întemniţăm”, să-L ,,idolatrizăm”. A fi redus la nimic, a accepta vidul şi ignoranţa, înseamnă a produce în noi matricea adevăratei cunoaşteri, cea care va face din noi – după cuvintele lui Meister Eckhart – ,,mame ale lui Dumnezeu”…

 (Jean-Yves Leloup – Scrieri despre isihasm)

Recomandări: Atlantisra, Carla, Colţu cu muzică, G1b2i3, George, Ioan Usca, Mirela, Ragnar, Robert, Rokssana, Schtiel, Shayna.

 

Anunțuri

3 comentarii

Din categoria Exerciţiu de înţelepciune, Povestea gândului - a medita

3 răspunsuri la „Calea rugăciunii – 6

  1. Pingback: Colecţionara de coşmaruri – 7 « Ioan Usca

  2. Pingback: Dulce…cu gust amarui « Lunapatrata – Poezie,ganduri,muzica…

  3. Pingback: CELLA, La multi ani! « my heart to your heart

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s