Valențe formative și limite ale utilizării strategiilor didactice interactive

Valențe formative:

  • Formarea și dezvoltarea unor competențe funcționale, de tipul abilităților de prelucrare, sistematizare, restructurare și utilizare în practică a cunoștințelor;
  • Formarea și dezvoltarea capacității de cooperare, a spiritului de echipă;
  • Formarea și dezvoltarea competențelor comunicaționale;
  • Formarea și dezvoltarea competențelor psihosociale;
  • Dezvoltarea stimei de sine;
  • Cultivarea spiritului participativ;
  • Formarea și dezvoltarea deprinderii de ascultare activă;
  • Dezvoltarea capacității empatice;
  • Formarea și dezvoltarea capacității reflective și a competențelor metacognitive;
  • Formarea și dezvoltarea capacităților de investigare a realității;
  • Formarea și dezvoltarea capacității argumentative;
  • Formarea și dezvoltarea capacității decizionale;
  • Formarea și dezvoltarea competențelor de negociere;
  • Formarea și dezvoltarea competențelor emoționale;
  • Formarea și dezvoltarea capacității de a oferi feedback și de a fi receptiv la feedback-ul primit;
  • Cultivarea autonomiei în învățare;
  • Dezvoltarea motivației pentru învățare;
  • Cristalizarea unui stil de învățare eficient;
  • Dezvoltarea gândirii critice, creative și laterale;
  • Dezvoltarea creativității;
  • Dezvoltarea unor atitudini și comportamente prosociale;
  • Dezvoltarea capacităților de interevaluare și autoevaluare etc.

Limite:

  • Crearea unui climat educațional caracterizat printr-o aparentă dezordine;
  • Consum mare de timp;
  • Asimilarea unor informații eronate, în absența monitorizării atente a profesorului;
  • ,,încurajarea” pasivității unor elevi, în condițiile în care sarcinile nu sunt distribuite/ asumate clar și în absența monitorizării grupului;
  • Dezvoltarea unei posibile dependențe de grup în rezolvarea sarcinilor;
  • Acutizarea unor conflicte între elevi în condițiile în care profesorul (sau liderul grupului de lucru) nu intervine ca mediator;
  • Generarea unei ,,gândiri de grup”;
  • Acordarea superficială a sarcinilor de lucru;
  • Dificultăți în identificarea și evaluarea progreselor individuale etc.
Anunțuri

10 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

10 răspunsuri la „Valențe formative și limite ale utilizării strategiilor didactice interactive

  1. Sti, tot aud lucruri de la diversi parinti, e incredibil cat de plini de ura sunt unii invatatori, profesori. Si nu le poti face nimic, in timp ce parintii tremura zi de zi pentru copilul lor. Clumea e ca acei copii nici macar nu sunt rai ca fire, de cei rai, profesorii nu au curajul sa se ia.

    Apreciază

  2. Orice om are sadit in esenta lui si binele si raul . Deosebirea este ca unii descopera mai intii latura agresiva .Iar dupa ce fac aceasta descoperire incep sa o si hraneasca . Pacat
    Cu drag ,

    Apreciază

  3. Până la urmă s-a ajuns la un consens în ceea ce priveşte „competenţele” şi „obiectivele” ? Dacă intru pe site la EDU mă ia durerea de cap…

    Apreciază

    • Până la urmă, se pare că și la clasele I-IV se va schimba programa, bazându-se pe învățarea integrată, deci… și pe competențe. Când am făcut cursuri despre asta, am transformat doar denumirea de obiective, în competențe… specifice și de alte feluri. Și nu ni s-a spus niciodată clar, dacă sunt totuna sau facem cum vrem noi!… deci, obiectivele capătă denumirea de competențe și mai apar, în afară de obiectivele cadru și de referință niște noi competențe! 🙂

      Apreciază

  4. Să-mi fie cu iertare, sunt doar tangent la „fenomen”, dar mie limba română îmi spune clar aşa :
    – obiective sunt cele pe care profesorul şi le propune
    – competenţele sunt cunoştinţele/abilităţile cu care e musai ca loaza să rămână
    Restul e despicat de fir în patru. Şi dacă-ţi par cumva prea radical, să îl auzi pe Ştefan Vlaston (pe Contributors.ro) ce părere are despre asta 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s