Mozaicul
Structurile cooperative de tip mozaic presupun formarea unor grupuri cooperative, în cadrul cărora fiecare membru al grupului devine expert în anumite probleme specifice materialului propus spre învățare.
Schema specifică:
– grupuri cooperative (distribuirea materialelor);
– grupuri expert (învățare și pregătire);
– grupuri cooperative (predare și verificare).
Etape de bază:
1. Formarea grupurilor cooperative și distribuirea materialelor de lucru
– Profesorul împarte tema de studiu în 4-5 subteme;
– Solicită elevilor să numere până la 4 sau 5 (în funcție de numărul de subteme) și distribuie fiecărui elev materialul ce conține detalierea subtemei corespunzătoare numărului său; li se precizează elevilor faptul că vor învăța și vor prezenta materialul aferent numărului lor și celorlalți colegi, fiind responsabili de rezultatele învățării acestora;
– Fiecare grup de 4 sau 5 elevi va constitui un grup cooperativ; elevilor li se solicită să rețină grupul cooperativ din care fac parte.
2. Formarea grupurilor de experți și pregătirea prezentărilor
– Elevii care au același număr și, respectiv, aceeași subtemă de abordat, se vor constitui în grupuri de experți (numărul grupurilor de experți va fi același cu numărul de subteme stabilite);
– Experții studiază și aprofundează împreună materialul distribuit, identifică modalități eficiente de ,,predare” a respectivului conținut, precum și de verificare a modului în care s-a realizat înțelegerea acestuia de către colegii din grupul cooperativ.
3. Realizarea prezentărilor (predarea) și verificarea rezultatelor învățării
– Se reconstituie grupurile cooperative;
– Fiecare expert ,,predă” conținuturile aferente subtemei sale; modalitatea de transmitere trebuie să fie concisă, stimulativă, atractivă;
– Fiecare membru al grupului cooperativ are sarcina de a reține cunoștințele pe care le transmit colegii lui, experți în diferite probleme.
4. Evaluarea
– Profesorul solicită elevilor să demonstreze ceea ce au învățat;
– Evaluarea se poate realiza printr-un test, prin răspunsuri orale la întrebările adresate de profesor, printr-o prezentare a materialului predat de colegi, prin elaborarea unui eseu etc.
Avantaje:
- Dezvoltarea competențelor psihosociale;
- Dezvoltarea competențelor cognitive;
- Dezvoltarea competențelor de comunicare;
- Dezvoltarea inteligenței interpersonale;
- Promovarea interînvățării;
- Participarea activă, implicarea tuturor elevilor în realizarea sarcinilor de învățare;
- Analiza, compararea modurilor de a învăța, a achizițiilor realizate;
- Formarea și consolidarea deprinderii de ascultare activă;
- Dezvoltarea gândirii critice și creative;
- Dezvoltarea bazei motivaționale a învățării;
- Consolidarea încrederii în propriile forțe;
- Formarea și dezvoltarea capacității reflective;
- Dezvoltarea responsabilității individuale etc.
Limite (în absența monitorizării atente a lucrului în grup):
- Abordarea superficială a materialului de studiu;
- Înțelegerea și însușirea greșită a unor idei, concepte etc.;
- Apariția unor conflicte între membrii grupurilor;
- Crearea unui climat educațional caracterizat printr-o aparentă dezordine etc.
Pingback: colţul cu rock clasic – 28 « Colţu' cu muzică
Cand ai lectie deschisa pentru micul public, Alis ? 🙂 Inscrie-ma pe lista, te rog, pe mine si pe Mimi ( o gasesc eu cumva si pe ea :), cred ca Valahul ne-a uitat :(, il rugasem sa ne trimita, adresele e-mail ), pentru ziua in care organizezi si „excursie in Tara Minunilor” 🙂
P.S. Adresa ta de e-mail pe unde o gasesc ?!?
ApreciazăApreciază
Nu îmi plac lecțiile deschise, mă inhib. Cu copiii, însă, n-am nicio reținere. Cred că Valahul nu face legături de felul acesta, din principiu.
Adresa mea, la ,,About”. 🙂
ApreciazăApreciază
Imi pare rau, de data asta nu sunt de acord cu tine.. Nici eu si nici Mimi n-am cerut nimic ciudat ori nelalocul lui. Chiar nu vedeam / stiam, atunci, cum altfel sa ne aflam adresele de contact. Mi s-a parut cel mai simplu si nu m-am gandit ca as creea vreun deranj prea mare sau as cere prea mult. Mai mult, nu e vorba nicidecum de ” legaturi de felul acesta ” ..De felul acesta ?!? Care „acesta” ? In fine, nu conteaza .
Multumesc pentru ” la About” .
ApreciazăApreciază
Nu m-am gândit la ceva rău. M-am gândit la intermediere ca fiind ,,felul acesta”.
De obicei, adresele de mail rămân la comment.
ApreciazăApreciază
Avem vederi diferite despre a ajuta pe cineva cu ceva minor ? Se pare ca da 🙂
ApreciazăApreciază
Nu cred. 🙂 Adresa mea e validă.
ApreciazăApreciază
Dumneavoastra, doamna profesoara, aveti aceleasi principii in a nu face „legaturi de felul acesta, din principui”, precum credeti dvs despre GV ? 😉
ApreciazăApreciază
Depinde de situație. Mie nu mi se pare nimic rău în ce am spus. Era doar o părere. Nu am ironizat pe nimeni.
ApreciazăApreciază
Nu-i nimic 🙂 Sper sa te obisnuiesti cu „ironiile” mele care nu-s nici pe departe ironii 😉 Iar de nu, nu-i bai 🙂
Somn usor, Alis !
ApreciazăApreciază
Mulțumesc, asemenea!
ApreciazăApreciază
Pingback: Frumosul klimtian în suveniruri dragi nouă « Mirela Pete. Blog
Pingback: colţul romantic – 28 « Colţu' cu muzică