Metode și tehnici de învățare prin colaborare (interactive) – Creioanele la mijloc

Reprezintă o tehnică de învățare prin colaborare, care asigură, o dată în plus, implicarea fiecărui elev în activitatea de grup.

Etape:

  1. Constituirea grupurilor de învățare prin colaborare

–         se formează grupuri compuse din 3-7 membri.

  1. Precizarea sarcinii de învățare și a regulilor specifice activității în grup

–         se specifică sarcina de lucru;

–         se anunță regulile ce trebuie respectate:

  • expunerea ideilor de către fiecare elev din grupul de învățare prin colaborare este însoțită de plasarea creionului pe masă (bancă);
  • elevul care a luat cuvântul o dată, nu mai are dreptul să intervină decât după ce toate creioanele se află pe masă (în acest moment fiind evident faptul că fiecare membru al grupului a avut prilejul să-și exprime punctul de vedere asupra temei dezbătute sau problemei propuse spre rezolvare);
  • toți membrii grupului sunt egali și nimeni nu are voie să domine.
  1. Cooperarea pentru realizarea sarcinii de învățare

–         elevii se implică în mod egal și colaborează pentru realizarea sarcinii propuse, respectând regulile menționate de către professor.

  1. Prezentarea și evaluarea rezultatelor învățării

–         se prezintă rezultatele/produsele fiecărui grup de învățare prin colaborare;

–         tehnica poate dobândi și valențe evaluative, caz în care profesorul poate alege un creion și poate întreba în ce a constat contribuția posesorului acelui creion la rezolvarea sarcinii de lucru.

Avantaje:

–         formarea și consolidarea deprinderii de ascultare activă;

–          dezvoltarea competențelor de relaționare;

–         dezvoltarea competențelor de comunicare;

–         participarea activă, implicarea tuturor elevilor în realizarea sarcinilor propuse;

–         stimularea eforturilor de intercunoaștere și autocunoaștere;

–         formarea și dezvoltarea capacității de cooperare, a spiritului de echipă;

–         dezvoltarea capacității argumentative;

–         dezvoltarea competențelor cognitive;

–         dezvoltarea inteligenței interpersonale;

–         promovarea interînvățării;

–         formarea și dezvoltarea capacității reflective;

–         dezvoltarea gândirii critice și creative;

–         dezvoltarea bazei motivaționale a învățării;

–         consolidarea încrederii în propriile forțe;

–         dezvoltarea responsabilității individuale etc.

Limite – în absența monitorizării  atente:

–         abordarea superficială a sarcinii de învățare;

–         apariția unor conflicte între membrii grupurilor;

–         dependența de grup a unora dintre elevi;

–         marginalizarea celor care au alte opinii;

–         crearea unui climat educațional caracterizat printr-o aparentă dezordine etc.

Anunțuri

12 comentarii

Din categoria Material didactic, Metode interactive

12 răspunsuri la „Metode și tehnici de învățare prin colaborare (interactive) – Creioanele la mijloc

  1. Metoda, ca metoda, dar muzica… face totul! hahahahaah!

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s