Metode și tehnici de învățare prin colaborare (interactive) – Brainstorming-ul

Metoda brainstorming-ului (asalt de idei, furtună în creier) are drept scop emiterea unui număr cât mai mare de soluții, de idei, privind modul de rezolvare a unei probleme, în vederea obținerii, prin combinarea lor, a unei soluții complexe, creative, de rezolvare a problemei puse în discuție.

Este o metodă de rezolvare creativă a problemelor, inițiată de A. Osborn în 1948.

Această metodă se bazează pe patru principii fundamentale:

–         căutarea în voie a ideilor;

–         amânarea judecății ideilor;

–         cantitatea mare de idei;

–         schimbul fertil de idei.

Se desfășoară în cadrul unui grup de participanți nu foarte numeros (maxim 30 de elevi/cursanți), iar profesorul trebuie să-și asume rolul de moderator.

Durata optimă pentru o ședință de brainstorming este de 20-45 de minute.

În cadrul brainstorming-ului se respectă un set de reguli foarte importante:

  • toate ideile au caracter de cunoștințe și vor fi tratate ca atare de către participanți;
  • exprimarea ideilor mai neobișnuite de către participanți va fi încurajată de moderatorul discuțiilor;
  • nu se va critica nicio sugestie;
  • se încurajează combinațiile de idei,
  • regulile activității de brainstorming vor fi afișate într-un loc de unde să poată fi văzute de către toți participanții;
  • momentele de tăcere (inevitabile) vor fi depășite de moderator prin refocalizarea pe o idée emisă anterior, cerând participanților extinderea, modificarea/remodelarea acesteia;
  • se solicită idei membrilor ,,tăcuți” ai grupului, ceea ce-i investește pe aceștia cu structură de rol și de putere;
  • se pot folosi pauzele cu rolul de a remotiva discuția;
  • calitatea este mai puțin importantă decât cantitatea, dar aceasta nu trebuie să-i oprească pe membrii grupului să  gândească creativ și inteligent.

Etape:

  1. Etapa de pregătire care cuprinde:

–          faza de organizare;

–         faza de antrenament creativ;

–         faza de pregătire a ședinței.

  1. Etapa productivă, de emitere de alternative creative:

–         stabilirea temei de lucru, a problemelor de dezbătut;

–         faza de soluționare a problemelor formulate.

  1. Etapa selecției ideilor emise, care favorizează gândirea critică:

–         analiza listei de idei emise și evaluarea gândirii critice;

–         faza optării pentru soluția finală.

Avantaje:

  • stimularea creativității;
  • dezvoltarea gândirii critice și a capacității de argumentare;
  • dezvoltarea competențelor de comunicare;
  • formarea și dezvoltarea capacității reflective;
  • participarea activă a tuturor elevilor/cursanților;
  • sporirea încrederii în sine și a spiritului de inițiativă;
  • dezvoltarea unui climat educațional pozitiv.

Limite:

  • consum mare de timp;
  • reușita metodei depinde de calitățile moderatorului de a conduce discuția în direcția dorită;
  • poate fi obositoare și solicitantă pentru participanți;
  • propune soluții posibile de rezolvare a problemei, nu și o rezolvare efectivă a acesteia.
Anunțuri

6 comentarii

Din categoria Material didactic, Metode interactive

6 răspunsuri la „Metode și tehnici de învățare prin colaborare (interactive) – Brainstorming-ul

  1. Primesc un 10 dacă spun că pe asta o ştiam şi eu ?
    Am întâlnit termenul întâmplător, mi-a plăcut cum sună, şi-am dat un search să văd despre ce-i vorba. Şi uite-aşa-mi trecu amu prin minte o idee : toate tehnicile astea ar trebuie să poarte nume cumva „speciale” care să îţi stârnească un minim de curiozitate, chiar dacă eşti parte a sistemului şi eşti obligat să le serveşti ca pe medicamente, sau chiar şi dacă eşti pe dinafară dar eşti la fel de curios precum o mâţă !

    Apreciază

  2. OK – 10.
    Celelalte metode nu au nume chiar așa de interesante. Iar acestea interactive nu sunt obligatorii, sunt recomandate. Și zici că o mâță ar fi curioasă dacă le-ar… mirosi? Metoda asta e faină că poți să spui orice prostie și nimeni nu are voie să te contrazică! 🙂

    Apreciază

    • Eu nu aş încerca. Atunci, pe loc, în toiul „furtunii”, nimeni n-o să te contrazică, dar după ce „sună clopoţelul” e vai şi-amar de opiniile tale liber exprimate… E vorba totuşi de brainstorming, deci brain, nu altă parte anatomică. Dacă îţi scapă vreun porumbel, în cel mai bun caz faci deliciul audienţei şi în cel mai nefericit rămâi cu-o tinichea de coadă care-o să zornăie mult timp în urma ta atunci când îndrăzneşti să mai faci vreun pas. De aia, personal, nu recomand ca metoda să fie aplicată de un moderator care nu e stăpân pe el şi nu poate gestiona situaţii în care confruntarea de idei o ia pe arătură.

      Apreciază

      • Ideile trebuie să fie, totuși, la obiect; există o temă, o problemă de rezolvat. Iar în școală, moderatorul trebuie să știe despre ce e vorba. Însă aici obții niște răspunsuri, uneori amuzante, uneori chiar interesante… La nivel mai mic nu se poate aplica conform cu teoria, dar e, într-adevăr, o furtună de idei și place copiilor.

        Apreciază

  3. Pingback: colţul romantic – 29 « Colţu' cu muzică

  4. Pingback: colţul cu vechituri – 29 « Colţu' cu muzică

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s