Metode și tehnici de învățare prin colaborare (interactive) – metoda SINELG

(Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii și Gândirii)

 Etape:

  1. Prezentarea temei și a textului ce urmează a fi lecturat
  2. Inventarierea cunoștințelor déjà posedate în legătură cu textul:

–         înainte de începerea lecturii, elevilor li se cere să noteze tot ceea ce cred că știu referitor la ceea ce va fi prezentat în text.

  1. Notarea ideilor:

–         ideile sunt notate de către moderator la tablă sau pe flip-chart.

  1. Lectura textului:

–         Elevii primesc textul pe care îl au de lecturat. Lectura trebuie să fie însoțită de adnotări marginale cu anumite semnificații:

–         semnul ,,√” (bifă) – conținutul confirm cunoștințele sau opiniile elevului;

–         semnul ,,-” (minus) – conținutul textului infirm opiniile lor;

–         semnul ,,+” (plus) – informația citită este nouă;

–         semnul ,,?” (semnul întrebării) – se consider că un anumit aspect este tratat confuz sau există un anumit aspect despre care elevii ar dori să afle mai multe informații.

  1. Realizarea unui tabel sintetic, cu rubricile:

cunoștințe confirmate de text

cunoștințe infirmate de text

+

cunoștințe noi, neîntâlnite până acum

?

cunoștințe incerte, confuse, care merită să fie cercetate

  1. Înțelegerea (realizarea sensului) și monitorizarea înțelegerii:

–         elevii trebuie să realizeze o monitorizzare a propriei înțelegeri, introducând noile informații în schemele de cunoaștere pe care déjà le posedă;

–         elevii realizează corelații între noile informații și cele cunoscute;

–         se încurajează stabilirea de scopuri, analiza critică, analiza comparativă și sinteza.

  1.   Reflecția:

–         în această etapă se revine la ideile emise la începutul activității;

–         au loc discuții în legătură cu acestea (ce idei au fost confirmate, ce idei au fost infirmate);

–         elevii își consolidează cunoștințele noi și își restructurează active corpusul cunoștințelor déjà cunoscute, în vederea integrării noilor concepte;

–         în această etapă se însușesc cu adevărat cunoștințele noi, are loc procesul învățării durabile.

  1. Discuții finale

Avantaje:

  • implicarea activă a elevilor în actul învățării;
  • dezvoltarea creativității participanților (în timpul primei etape);
  • realizarea unei lecture profunde, conștiente;
  • formarea și dezvoltarea capacității reflective;
  • dezvoltarea capacităților de transfer și de reorganizare a cunoștințelor;
  • înțelegerea textului lecturat;
  • monitorizarea nivelului de înțelegere pe parcursul lecturii textului;
  • restructurarea cunoștințelor, prin intermediul comparației între ideile exprimate în text cu cele deținute déjà de către elevi etc.

Limite:

  • lipsa de concentrare a elevilor poate duce la eșecul metodei;
  • apariția unor ambiguități, confuzii.

 

 

7 comentarii

Din categoria Material didactic, Metode interactive

7 răspunsuri la „Metode și tehnici de învățare prin colaborare (interactive) – metoda SINELG

  1. Religia a fost un refugiu necesar celor care au trait acum sute si mii de ani de zile.Doctrina de dezbinare si distrugerea inamicului a creat genocid planetar, omorind sute de milioane de persoane nevinovate.Religia a fost si va fi acel motor de moarte planificata, a dusmanilor care sint frati si surori din aceiasi familie.Nu exista pace in doctrina Religioasa,esti in spatele meu sau dusman de moarte, in rest propaganda de recrutare cu muzica si parfum de inmormintare.

    Apreciază

    • A nu crede în nimic e devastator. Timpul va confirma sau nu.

      Apreciază

      • Credinta este o nestiinta primitiva care incerca sa explice existenta unei Supra puteri.Eu nu cred in niste primitivi genogidari care au trait acum 6000 de ani , sau mai putin sa-mi explice teorile lor care au distrus omenirea.Eu stiu caci exista un creator care nimeni nu poate sa explice la ora actuala felul sau de functionare.In rest povesti si basme populare pentru egoul nostru.

        Apreciază

      • miha

        asta crezi tu, a nu crede in nimic inseamna ca ai studiat si ai devenit atat de inteligent incat nu mai crezi minciunilor pe care le spun preotii orcarei religii apartin ei.p.s. daca ai crede intradevar ai vedea ca in biblie este scris si ceea ce am mentionat mai sus. -sau biblia este doar pentru popa?

        Apreciază

        • Tu crezi în inteligență, în studiu (știință) – deci crezi în ceva. La asta mă refeream. Bineînțeles că îmi spun doar părerea, nu afirm sus și tare că EU am dreptate.

          Apreciază

          • Trebuie să avem un gram de inteligentă pentru a face distincție între adevăr și legende scrise, impuse ca să fie liniște politică în lumea întreagă.
            Adevărul ştiinţific iese la iveală explicând istoria cu dovezi irefutabile,ceilalți cer slugărnicie, lăsate în genunchi ca să îți fie bine.
            Fiecare cu puterea sa de analiză ca să se îndrume unde capul său poate să înţeleagă sau la turma de oi la păscut iarbă.

            Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s