Metode și tehnici de învățare prin colaborare (interactive) – tehnica ciorchinelui

  • Ciorchinele este o tehnică eficientă de predare-învățare care încurajează elevii să gândească liber și deschis.
  • Ciorchinele este un tip de ,,brainstorming” prin care se stimulează evidențierea legăturilor dintre idei; reprezintă o modalitate de a construi sau realiza asociații noi de idei sau de a revela noi sensuri ale ideilor.
  • Ciorchinele este o ,,strategie de găsire a căii de acces la propriile cunoștințe, înțelegeri sau convingeri legate de o anumită temă” (Steele, Meredith, Temple).

Etape:

  1. Prezentarea cuvântului-cheie sau a propoziției-nucleu – cadrul didactic scrie un cuvânt sau o propoziție-nucleu în mijlocul tablei.
  2. Explicarea regulilor pe care le presupune tehnica – cadrul didactic le oferă elevilor explicațiile necesare; îi încurajează pe elevi să scrie cuvinte sau sintagme în legătură cu tema pusă în discuție.
  3. Realizarea propriu-zisă a ciorchinelui – cadrul didactic le cere elevilor să lege cuvintele sau ideile produse de cuvântul sau propoziția-nucleu prin linii care evidențiază conexiunile între acestea, realizând astfel o structură în formă de ciorchine.
  4. Reflecția asupra ideilor emise și conexiunilor realizate.

Reguli:

–         notarea tuturor ideilor legate de tema respectivă;

–         lipsa judecății ideilor expuse;

–         dintr-o idée dată pot apărea alte idei, astfel se pot construi ,,sateliți” ai ideii respective;

–         apariția legăturilor numeroase și variate între idei.

Avantaje:

–         fixarea ideilor și structurarea informațiilor;

–         înțelegerea ideilor;

–         poate fi aplicată atât individual (chiar și la evaluare), cât și la nivelul întregii clase, pentru sistematizarea și consolidarea cunoștințelor;

–         în etapa de reflecție, elevii pot fi ghidați, prin intermediul unor întrebări, în ceea ce privește gruparea informațiilor în funcție de anumite criterii.

Limite:

–         enunțarea unor idei și urmarea unor piste nerelevante pentru tema propusă;

–         timpul îndelungat necesar pentru aplicare;

–         posibila implicare inegală a elevilor în activitate.

Anunțuri

Scrie un comentariu

Din categoria Material didactic, Metode interactive

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s