Liturghia sau unificarea tuturor simţurilor
Citindu-l pe sfântul Ioan al Crucii trebuie să ne ferim de senzaţiile apărute în rugăciune, fie acestea auditive, vizuale, gustative sau olfactive.
Într-adevăr, a te ruga nu înseamană a urmări să obţii nişte senzaţii. Nu înseamnă nici a te complace în ele, ci a le primi, dacă apar, ca un dar de la Dumnezeu.
Trebuie însă să le utilizăm cu discernământ: simţurile, la fel ca şi raţiunea, pot fi utilizate în sens divin, natural, sau demonic.
Utilizarea divină sau cerească este cea pe care le-o putem da în rugăciune: să le orientăm spre Dumnezeu şi să ne îndreptăm, astfel, spre El cu toată fiinţa noastră.
Utilizarea naturală este cea pe care le-o putem da în meditaţie, pentru a auzi, a vedea, a gusta, a atinge sau a respira mai bine ,,ceea ce ESTE”.
Utilizarea infernală sau pământească este cea pe care le-o putem da într-un narcisism steril şi schizoid care ne separă de Real. Ne închidem atunci într-o suită incoerentă de senzaţii pe care le considerăm a fi întreaga realitate, absolutizând relativul, ceea ce constituie o nouă formă de idolatrie.
Aşadar, senzaţia poate fi o icoană, o imagine sau un idol:
– o icoană, atunci când ea ne pune în prezenţa lui Dumnezeu; realitate vizibilă care ne conduce la Realitatea Invizibilă;
– o imagine, atunci când ea ne revelează frumuseţea oricărei suprafeţe, însă fără a ne conduce în profunzime;
– un idol, atunci când suntem ,,alienaţi” de forma sa particulară şi suntem tentaţi să o considerăm drept ,,unica realitate”.
În tradiţia străveche, Liturghia, care este locul rugăciunii realizate în comun, va fi şi locul purificării şi unificării tuturor simţurilor. Într-adevăr, această Liturghie se adresează nu numai minţii şi inimii, ci şi tuturor simţurilor:
– urechilor, prin cântece;
– ochilor, prin icoane şi lumini;
– atingerii, prin postúri, mătănii, atingerea icoanelor;
– gustului, prin Euharistie;
– mirosului, prin tămâiere.
Niciun simţ nu trebuie exclus din slăvirea lui Dumnezeu. Omul trebuie să pătrundă în întregime în Prezenţa lui Dumnezeu; este însuşi procesul Transfigurării. Liturghia este rugăciunea tuturor simţurilor adunate, ca nişte ,,oi gânditoare”, la chemarea Adevăratului păstor. Omul poate cânta atunci, la unison cu sfântul Augustin:
Târziu te-am iubit
Frumuseţe veche şi atât de nouă
târziu te-am iubit
…
Tu erai înăuntrul meu
şi eu eram afară…
Tu erai cu mine
şi eu nu eram cu tine…
…
Tu m-ai chemat, şi ai strigat,
şi mi-ai biruit surditatea.
Ţi-ai arătat lumina
şi strălucirea ta mi-a alungat orbirea.
Ţi-ai răspândit parfumul
şi eu l-am respirat
şi tânjesc după tine.
Eu te-am gustat,
mi-e foame şi mi-e sete de tine.
Tu m-ai atins,
şi ard de dorul păcii tale.
(Jean-Yves Leloup – Scrieri despre isihasm)
Recomandări: Atlantisra, G1b2i3, George, Ioan Usca, Mirela Pete, Robert, Shayna
Adevărat avem liberul arbitru de a hotărî care cale o alegem, ce sens dăm existenţei noastre şi cât de pătrunşi suntem de importanţa spiritualităţii în viaţa noastră.
ApreciazăApreciază
Uneori, liberul arbitru e ghidat de conjuncturi.
ApreciazăApreciază
Poate că da, totuşi de fiecare dată avem de făcut o alegere.
ApreciazăApreciază
Da, ne impune conştiinţa sau lipsa ei.
ApreciazăApreciază
Se pare că lipsa conştiinţei este o boală. Eu cred pur şi simplu că este mai uşor să faci rău decât bine.
ApreciazăApreciază
Eu zic ca este mult mai usor sa faci bine .
ApreciazăApreciază
Depinde… Uneori faci rău fără să vrei.
ApreciazăApreciază
De multe ori este mai greu să faci bine, mai ales dacă este să faci binele respectiv în detrimentul binelui personal. Unii nu fac nimic – nici rău, nici bine. Dar faptul că nu iau nici o măsură înclină balanţa spre rău, de cele mai multe ori. Gândeşte-te cât de greu este să iei atitudine, să iei apărarea unui om care suferă, care este nedreptăţit,. Bine este uşor să faci când totul merge ok. Nu înseamnă că foarte mulţi oameni nu aleg, cu toate astea să facă bine. Dar eu cred că mulţi aleg fie să stea deoparte, în cel mai bun caz. Eu cred că sunt un om care face bine. Totuşi ştiu şi că „iadul este pavat cu intenţii bune”. Principalul este să treci de fază de intenţie şi chiar să faci.
ApreciazăApreciază
De acord. Şi alteori, a face bine înseamnă sacrificiu.
ApreciazăApreciază
Bine poti face oricand , deoarece este usor si te intimpina la tot pasul , fie ca ajuti pe cineva sa treaca strada (doar nu o sa-l impingi in fata masinii ),sa dai ceva de poamana cuiva care nu are , etc ,dar bineinteles ca in aceasi masura poti face si rau , dar eu tot am sa merg pe premisa ca oamenii sint inclinati sa faca bine atunci cind au ocazia , se poate sa ma si insel ….
ApreciazăApreciază
Bine de felul acesta, da. Atunci când trebuie să renunţi la tine însuţi, e mai greu să faci bine.
ApreciazăApreciază
Probabil că avem amândouă dreptate, dar ne referim la lucruri diferite. Oricum îmi place cum priveşti lucrurile. Aşa ar trebui să le privească mai mulţi.
ApreciazăApreciază
Lupta pentru plăceri dă şi motivaţia răului.
ApreciazăApreciază
Pentru unii orice poate fi motivaţia răului, iar plăcerile pot fi şi ele de multe feluri. Este mai uşor să simţi o plăcere carnală şi mai greu să simţi una spirituală. Îţi trebuie un alt fel de spirit sau o altă pregătire.
ApreciazăApreciază
Da, e vorba de mediu, educaţie şi ereditate. Apoi, de autoeducaţie.
ApreciazăApreciază
Educaţia şi mediu sunt determinante, dar am văzut mulţi care au reuşit să iasă dintr-un asemenea cerc creat prin autoeducaţie. Este foarte importantă, după părerea mea. Trebuie să învăţăm mereu, să ne depăşim şi să luăm ceea ce e bun la alţii. Eu am un exemplu concret în minte şi este o persoană pe care o admir nespus de mult.
ApreciazăApreciază
Şi eu admir astfel de persoane.
ApreciazăApreciază
Pingback: Flori roz la Schloss Mirabell. Pink Mondays « Mirela Pete. Blog
Pingback: TIFF 2012 se apropie de start « Clipe de Cluj
Pingback: Louis Janmot(21 mai 1814 – 1 iunie 1892), pictor francez « my heart to your heart
Pingback: Din cenuşa-i proprie şi din propriu-i scrum… « Lunapatrata – Poezie,ganduri,muzica…