Synecticos (gr.) ≈ asocierea unor idei fără legătură aparentă între ele
Membrii grupului sinectic satisfac două cerințe fundamentale:
– reprezentativitatea, care se referă la domeniul științific din care este rezolvată problema respectivă;
– constituția emoțională echilibrată, adică nu se bucură excesiv pentru recompensă și nici nu se demobilizează la eșec.
Etape:
- Prezentarea problemei și analiza ei:
– după prezentarea sinectică a problemei pentru care se caută soluții, problema este fragmentată în unități, iar acestea sunt analizate riguros;
– pe parcursul analizei se pot sugera idei pentru găsirea soluției.
- Excursia sinectică:
– în această etapă se urmărește detașarea de problemă, prin înlăturarea ideilor preconcepute care influențează procesul de creație;
– se apelează la tehnici intuitive: analogii fanteziste, care propun soluții ce se îndepărtează de realitatea posibilă; empatie, prin care se transferă identitatea de la problemă la individ; analogii simbolice, prin care problema este transpusă în imagini; inversie, prin care se schimbă unghiul de abordare a problemei;
– în această etapă se propun soluții care, la sfârșitul activității, vor fi formulate într-o formă adecvată realității.
- Elaborarea unei soluții potrivite
- Experimentarea modelului
- Aplicarea modelului
Avantaje:
– stimulează gândirea, creativitatea;
– elimină clișeele din mintea participanților;
– creează condițiile necesare producerii unei idei originale;
– stimulează vederile nonconformiste și neconvenționale;
– întărește încrederea în forțele proprii, încurajând participanții să-și asume riscul de a gândi și altfel.
Limite:
– utilizarea acestei metode este mai pretențioasă, deoarece coordonatorul discuției (cadrul didactic) trebuie să fie un fin psiholog și să aibă capacități empatice dezvoltate;
– timp îndelungat necesar aplicării acestei metode;
– poate fi mult prea solicitantă pentru unii dintre participanți.
Să nu crezi că dau like degeaba. Eu iau cu copy-paste, printez şi din când în când, la ocazii, postările tale cu caracter strict didactic ajung la o tânără doamnă profesoară uitată de Dumnezeu într-o localitate fără internet. I-am mai trimis şi cărţi, cam tot ce am găsit în domeniu dar a fost foarte bucuroasă şi de materialele de pe blogul tău pe care i le-am trimis. Sper că nu e cu supărare.
ApreciazăApreciază
Mă bucur foarte mult. Cam ăsta e rostul materialelor postate! 🙂
ApreciazăApreciază
Ia și materialele de la ,,59 de principii…” etc.
ApreciazăApreciază
Săru’mâna. 😛
ApreciazăApreciază
Și mai caută la ,,categorii”… 🙂
ApreciazăApreciază
Îmi plac metodele care încurajează gândirea originală ! Cred că exact asta cam lipsește învățământului, de pretutindeni. Dar, poate că e doar o părere subiectivă…
ApreciazăApreciază
Nu e o părere subiectivă. Depinde de fiecare profesor în parte, ca să facă asta.
ApreciazăApreciază