59 de principii ale profesorului de succes (28)

după Ion-Ovidiu Pânişoară

28

Principiul motivaţiei

Motivaţia este ceea ce energizează, direcţionează, şi susţine un comportament (Steers şi Porter).

Motivaţia se referă la factorii interiori individului care stimulează, menţin şi canalizează comportamentul în legătură cu un scop (Huffman, Vernoy, Williams).

Motivaţia elevului influenţează rezultatele procesului de învăţământ şi motivaţia profesorului pentru ceea ce face influenţează motivaţia elevului de a învăţa.

Tipuri de motivaţie:

–         Motivaţia de putere, prin care indivizii simt nevoia să-i domine pe ceilalţi, să-i supună controlului lor pe cei din jur, nevoia de a câştiga recunoaştere, influenţă sau control asupra altor persoane sau asupra altor grupuri;

–         Nevoia de afiliere reprezintă nevoia de a menţine relaţii sociale cu alte persoane. Stanley Schachter a observat că, după o perioadă de izolare prelungită, indivizii experimentează în mod frecvent o anxietate inexplicabilă. Conform lui Crouse şi Mehrabian, indivizii care au o nevoie de o afiliere puternică tind să încerce mai mult să se întâlnească cu alte persoane şi să stabilească relaţii de prietenie cu acestea. În plus, îşi văd propriile abilităţi sociale ca fiind importante şi tind să devină anxioşi când se află în situaţia ca alte persoane să le evalueze aceste abilităţi.

–         Nevoia de a şti (curiozitatea) îşi găseşte rezolvarea prin intermediul activităţii de explorare (motivaţie intrinsecă). Berlyne a făcut următorul experiment: le-a prezentat unor copii mai multe desene de complexităţi diferite; copiii au petrecut mai mult timp în studierea desenelor mai complexe, în comparaţie cu cele mai simple.

–         Nevoia de aprobare este o constantă a vieţii noastre. R. Harre susţine că unul dintre motivele fundamentale pentru comportamentul social este respectul social. Adică, nimănui nu i-ar plăcea să fie văzut negativ de către ceilalţi (mai ales de către persoanele care contează pentru el). Aprobarea socială acţionează foarte puternic, ea reprezentând o pârghie însemnată în ,,arsenalul” didactic: prin aprobare sau dezaprobare cadrul didactic are la dispoziţia sa unul dintre cele mai importante instrumente de formare a personalităţii elevilor.

–         Motivaţia de realizare duce la încercarea atingerii standardelor de excelenţă. Nevoia este puternic susţinută intrinsec, se acţionează la maximum, pentru cele mai bune rezultate.

Acestea sunt doar câteva tipuri de motivaţii şi sunt rareori pure.

Observând motivaţiile elevilor, putem mai uşor să adaptăm procesul educaţional la necesităţile acestora. Emoţiile pozitive îi ajută pe oameni să gândească mai creativ şi să fie mai deschişi la a face faţă unor situaţii stresante din viaţa proprie.

Motivaţia intrinsecă se referă la recompensele interne obţinute de individ, satisfăcătoare din punct de vedere personal, care îl motivează pe acesta să acţioneze într-un anume fel datorită propriilor interese şi plăceri (Huffman, Vernoy, Williams,Vernoy). Aceasta presupune un comportament motivat doar de plăcerea individului de a face acel lucru, consolidarea fiind pur şi simplu inclusă în sarcină (a citi o carte care îţi place, a asculta o melodie, a urca pe munte etc.).

Motivaţia extrinsecă duce la dezvoltarea unor comportamente, pentru primirea unor recompense exterioare persoanei. Când acestea dispar, fie că este vorba despre pedeapsă, fie despre recompensă, acţiunea se întrerupe şi ea.

Cadrele didactice trebuie să ştie să manipuleze combinaţia celor două tipuri de motivaţie pentru a atinge rezultatele dorite.

Cercetările demonstrează că, prin acordarea de recompense pentru activităţi pe care oamenii sunt intrinsec motivaţi să le desfăşoare, apare o motivaţie mai redusă. Explicaţia este că, în situaţia în care se acordă recompensare externă, sarcina este percepută ca obligatorie şi satisfacţia rezolvării ei scade.

Concluzie:

,,Gândiţi-vă permanent cum să vă motivaţi elevii şi cum să vă motivaţi pe dumneavoastră înşivă pentru a desfăşura ore cu adevărat atractive şi motivante pentru cursanţi. Şi, mai ales, nu doar acoperiţi o nevoie, creaţi una nouă care să vă convină dumneavoastră. Surprindeţi-vă elevii permanent!”

Alice, Androxa, Atlantisra, Carla, George, Ioan Usca, My heart to your heart, Paporniţa, Ragnar, Rokssana, Schtiel, Shayna, Supravieţuitor

 

 

8 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

8 răspunsuri la „59 de principii ale profesorului de succes (28)

  1. Pingback: Muzica de noapte « Alice Georgiana

  2. Pingback: Ciprian Porumbescu (14 octombrie 1853 – 6 iunie 1883), compozitor român « my heart to your heart

  3. Pingback: Flăcăul cel năzdrăvan – 4 « Ioan Usca

  4. Pingback: Paporniţa europeană (7) | Ţara vorbelor în vânt

  5. Pingback: Luna Moon Perfume. Poveste parfumată « Mirela Pete. Blog

  6. Pingback: Parfum de lună « Dictatura justitiei

  7. Wow, Thank you for this blog. Thats all I can say. You most definitely have made this blog into something thats eye opening and important. You clearly know so much about the subject, youve covered so many bases. Great stuff from this part of the internet. Again, thank you for this blog.

    Apreciază

Lasă un comentariu