59 de principii ale profesorului de succes (41)

după Ion-Ovidiu Pânişoară

Principiul consecinţelor logice

De multe ori, cadrele didactice acţionează greşit când încearcă să schimbe un comportament nepotrivit al elevilor. Elevii sunt atenţionaţi asupra conduitei negative, dar nu sunt preveniţi şi asupra consecinţelor neplăcute. De aici derivă: elevul poate considera că pedepsirea este nedreaptă sau exgerată în raport cu comportamentul său; cadrul didactic îl pedepseşte pe elev inutil, deoarece, în momentul în care o face, elevul nu mai poate schimba cu nimic desfăşurarea lucrurilor.

Elevii trebuie înştiinţaţi asupra consecinţelor negative pe care comportamentul lor nepotrivit le va produce chiar în momentul manifestării conduitei respective. În acest mod, dacă elevul continuă comportamentul incriminat, el ştie ce îl aşteaptă, aşa încât pedepsirea nu va mai fi o surpriză, ci o relaţie cauză-efect.

Consecinţele logice trebuie să fie văzute de către elevi ca o decizie liberă în ceea ce-i priveşte, şi nu ca o ameninţare, ca o impunere dezvoltată de către cadrul didactic. Este similar efectului de prevenire. De exemplu, dacă mergeţi la un restaurant şi chelnerul vă spune înainte de a vă servi că o să-i daţi bacşiş 15% din ce consumaţi, acest lucru o să vă creeze o stare de tensiune, deoarece ne place să credem că dăm acei bani pentru că aşa vrem noi. O asemenea perspectivă declanşează o rezistenţă psihologică puternică, indiferent dacă acel lucru ne face plăcere sau nu.

Dacă formularea consecinţelor logice sună ca o obligaţie formulată de către profesor şi nu ca o alegere liberă a elevilor, mecanismul acestui principiu poate să nu funcţioneze corect.

Şcoala trebuie să limiteze obligaţiile pe care le impune elevilor şi să le ofere acestora posibilitatea de a ajunge la aceleaşi rezultate dorite, prin propriile decizii.

Concluzie:

,,Încercaţi să evitaţi situaţiile în care îi obligaţi pe cursanţi să facă ceva. Folosiţi mai degrabă principiul consecinţelor logice pentru a ajunge la acelaşi rezultat pozitiv din punct de vedere didactic, fără însă a folosi demersul de obligare!

Recomandări: Atlantisra, Carla, Colţu cu muzică, G1b2i3, Gabrielle, George, Ioan Usca, Ragnar, RemerRa, Rokssana, Schtiel, Shayna, Theodora, Visualw

 

Anunțuri

4 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

4 răspunsuri la „59 de principii ale profesorului de succes (41)

  1. Pingback: Aproape liniste… « lunapatrata

  2. Pingback: ganduri « Rokssana's Blog

  3. Pingback: Adolph Menzel (8 decembrie 1815 – 9 februarie 1905), pictor si grafician german « my heart to your heart

  4. Pingback: 8 decembrie, Ziua Constituţiei României « Supravietuitor's Blog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s