Principiul încurajării (56)

Principiul încurajării

după Ion-Ovidiu Pânişoară

Depresia şcolară este un alt fenomen care poate fi identificat în practica şcolară.

Fontaine spune despre persoanele care suferă de o depresie că sunt ,,apatice, demotivate şi sensibile doar la faptele negative din viaţa lor, ceea ce creează un feedback de întreţinere a stării lor”.

Depresia şcolară se poate accentua dacă profesorul trece prea uşor peste elementele care o evidenţiază. Uneori poate apărea o ,,depresie mascată”, elevul ascunzând simptomele evidente ale acesteia.

Cauzele posibile ale depresiei şcolare:

–         primirea unei note necorespunzătoare faţă de efortul investit cauzează sentimente de revoltă sau de depresie;

–         presiunea prea mare exercitată asupra elevului de diferiţi factori externi (cel mai adesea familia) pentru ca elevul să aibă performanţe şcolare deosebite;

–         comparaţia pe care elevul o face între propriile performanţe şi performanţele superioare ale unei alte persoane;

–         diferite afecte neîmpărtăşite etc.

Elevul trebuie stimulat şi provocat să încerce tot timpul să-şi depăşească starea prezentă.

O posibilă rezolvare ar putea consta în exercitarea unei presiuni optimale. Dacă presiunea lipseşte, elevul nu va fi destul de motivat să-şi depăşească limitele şi să evolueze la potenţial maxim. Dacă presiunea este prea mare, devine greu de suportat pentru elev şi orice rezultat negativ va fi greu de gestionat şi de acceptat.

Pentru ca presiunea să fie optimă, elevul trebuie să fie suficient de provocat şi motivat, cerinţele şcolare să fie suficient de mari. Astfel, orizontul de motivaţie se lărgeşte. Prin stabilirea unor ţeluri înalte, vor creşte nivelul de efort şi de implicare. Pe de altă parte, elevul are nevoie şi de sprijinul cadrului didactic şi al familiei. Aplicarea principiului încurajării ajută elevul să nu intre într-o stare depresivă în urma unor eşecuri, dacă se găseşte momentul potrivit.

Concluzie:

,,Încurajaţi-vă cursanţii ori de câte ori consideraţi că aceştia au nevoie de sprijin şi înţelegere.”

Recomandări: Androxa, Colţu cu muzică, G1b2i3, Gabrielle, Ioan Usca, Lolita, Mirela, Peter, Ragnar, Rokssana, Schtiel, Shayna, Teo Negură, Theodora, Vizualw

 

8 comentarii

Din categoria Material didactic, Psihologie şi pedagogie

8 răspunsuri la „Principiul încurajării (56)

  1. Pingback: Ileana Malancioiu (23 ianuarie 1940), poetă română « my heart to your heart

  2. Pingback: 8 – Friendship « O lume in imagini

  3. Pingback: Ce o sa spui diseara…? « Lunapatrata – Poezie,ganduri,muzica…

  4. Pingback: Memories of the waves…. « androxa

  5. Pingback: sotron « Rokssana's Blog

  6. Pingback: colţul românesc – 10 « Colţu' cu muzică

  7. Pingback: Cherished « schtiel

  8. Pingback: Stând pe scaun… « • Gabriela Elena •

Lasă un comentariu